Mengapa mesti memilih PAS:1

03 January 2010 ·

Perjuangan PAS ialah untuk menegakkan Islam sebagai sistem kehidupan yang lengkap dan sempurna merangkumi aqidah, akhlaq , ekonomi, kemasyarakatan, kekeluargaan dan politik kenegaraan.

Sumber-sumber perundangan Islam yang didasarkan kepada al-Quran, as-Sunnah, Ijma`, Qiyas dan kaedah-kaedah syarak yang lain adalah pegangan ideologi dan kefahaman yang menjadi landasan pergerakan dan harakah PAS.

Pendapat dan ijtihad para ulama dan imam-imam muktabar, adalah dihormati dan disanjung tinggi sebagai sebahagian daripada penghormatan dan sanjungan serta keyakinan kepada ilmu pengetahuan yang merupakan kekuatan dan unsur kehidupan yang penting.

2 Tuan Guru

Realiti kehidupan dan suasana tempat hendaklah diambil kira dalam memahami sesuatu perkara dan menggerakkan sesuatu langkah dan usaha. Tetapi realiti itu sendiri, bukanlah sesuatu yang kudus dan suci dimana ianya terdedah kepada perubahan dan boleh diusahakan untuk merubahnya.

Oleh yang demikian, keadaan realiti tidak dijadikan sesuatu yang dipuja sehingga dipercayai dan diletakkan di tempat tertinggi sebagai ukuran menilai benar dan salahnya sesuatu perjuangan dan tindakan. Bahkan jika realiti itu bercanggah dengan dasar pokok perjuangan, iaitu Islam, realiti tersebut hendaklah diubah dan dihapuskan.

Akal fikiran yang matang dan cara berfikir yang ilmiah dan berasaskan kaedah-kaedah ijtihad dan prisip-prinsip syarak yang betul, adalah kekuatan yang dapat menyingkap kebenaran dan dapat dimanfaatkan untuk memahami Islam dan hukum-hukum perjalanan alam serta realiti persekitaran yang melingkungi kehidupan manusia.

(Sumber: Jabatan Penerangan PAS Pusat)

0 comments:

Pesuruh Jaya PAS Pahang

Pesuruh Jaya PAS Pahang
Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man

Ketua Pemuda Pas Pahang

Ketua Pemuda Pas Pahang
Ustaz Suhaimi Saad

2 Tuan Guru

2 Tuan Guru
Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat & Tuan Guru Hadi Awang

Blog Pimpinan



Sahabat

Arkib Blog

Mari Berbicara


ShoutMix chat widget